pas 1 maand hier en ik weet nu al geen titels meer - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Jessy Jansen - WaarBenJij.nu pas 1 maand hier en ik weet nu al geen titels meer - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Jessy Jansen - WaarBenJij.nu

pas 1 maand hier en ik weet nu al geen titels meer

Door: Jessy

Blijf op de hoogte en volg Jessy

02 Maart 2015 | Filipijnen, Calinan

Daar ben ik weer! We zijn hier ondertussen alweer een maand, en het werd weer tijd voor een blog.

Week 4
Maandag, 23-02-2015
Vandaag mochten we weer les geven op de school. Omdat morgen onze laatste dag is en de kinderen een examen moeten maken hebben we veel herhaalt en uitgelegd wat de kinderen allemaal moesten leren. Na het les geven hebben we het examen gemaakt. Erg leuk om te doen. We waren erg benieuwd hoe de kinderen het zouden maken en of ze het moeilijk zouden vinden. Na school heb ik een film middagje gehouden en ben ik erg vroeg gaan slapen, we hadden weinig geslapen in het weekend dus dat was wel even nodig.

Dinsdag, 24-02-2015
Vandaag namen we afscheid op school. We hebben eerst de examens afgenomen en de kinderen uit onze klas hebben examen allemaal gehaald! We zijn dus duidelijk erg goed lesgeven (haha). Hierna was het toch tijd om afscheid te nemen. We kregen een afscheidslunch en de kinderen hadden van alles voor ons gemaakt. Toch wel jammer dat het de laatste dag was. Ook al is het lesgeven eigenlijk geen goede stageplaats voor ons, we hebben toch wel een band opgebouwd met de kinderen en de docenten. We zullen ook nog een keertje terug komen voor de examenuitreiking.
’s Middags zijn we met z’n achten en Darlene, Jay en Kiana(nieuwe vrijwilliger) naar fifty shades of grey geweest (ja, die draait hier ook gewoon!). Erg jammer dat ze alle naakt scenes vervaagden, in dit geval dus een erg groot deel van de film.. toch was het erg gezellig. Op de terug weg nam Jay ons mee naar een plek met allemaal restaurantjes en een enorm uitzicht over Davao, erg mooi! Na even te hebben gekeken en natuurlijk een hoop foto’s gemaakt te hebben zijn we weer terug gereden naar huis.

Woensdag, 25-02-2015
Vandaag hadden we een dagje vrij, ik weet niet precies wat maar volgens mij was er weer een feestdag. We hebben lekker rustig aan gedaan en ik heb m’n kleren gewassen, waar ik echt een enorme hekel aan begin te krijgen. Thuis heb ik nooit zin om kleren te pakken die in de was moeten. Ik zou willen dat ik dat nu kon doen. Maar alles stuk voor stuk wassen en uitwringen en wachten tot het droog is? Nee geef mij maar een wasmachine.
’s Avonds zijn we met de andere vrijwilligers aan club Indigo gegaan, dit is een club met een uitzicht over heel Davao(wauw). We hadden wel zin om een keertje goed te feesten in plaats van steeds naar de karaoke bar te gaan. Woensdag bleek alleen niet echt de beste dag om te gaan, er waren met ons namelijk nog 4 andere mensen en dat was het. Toch besloten we er gewoon een feestje van te maken. Voor 100 peso (€2,-) kon je de hele avond cocktails drinken. We bestelden met z’n allen een paar kannen en proefden allerlei verschillende, stuk voor stuk waren ze erg lekker! Ondanks dat het zo rustig was hebben we een erg leuke avond gehad!

Donderdag, 26-02-2015
Vandaag zijn we naar Davao geweest om inkopen te doen voor Melanie’s verjaardag. Ook zijn we ’s middags even langs het moeder Theresa huis gegaan om de kindjes weer te bezoeken. De andere 4 meiden gaan de komende weken iedere donderdag de bergen in om naar een kinderdagverblijf te gaan. Hier gaan ze alle muren in een leuk kleurtje verven zodat alles er weer een beetje leuk uit ziet. Dit doen we van een deel van het geld van de donaties.

Vrijdag, 27-02-2015
Vandaag zijn we naar Jay gegaan zodat hij ons kon helpen met het boeken van een vakantie. Over twee weken zijn we namelijk een weekje vrij en willen we graag ergens naartoe. We hebben besloten om eerst naar Cebu te vliegen om hier met walvishaaien te zwemmen en daarna door te vliegen naar Boracay(het Ibiza van de Filipijnen). Uiteindelijk heeft Jay besloten dat hij met eens mee gaat. We zijn hier erg blij mee want de reis naar Boracay is nogal ingewikkeld, we moeten reizen met het vliegtuig, taxi’s en boten dus dan is het toch wel fijn om iemand bij de hebben die de weg weet. Nu eerst twee weekjes werken in de rehab en dan is het al zover!
’s Avonds hadden we een surpriseparty georganiseerd voor Melanie, ze wordt morgen 20 en het personeel van het ziekenhuis vond het erg leuk om dit met ons te vieren. We hadden veel eten en drinken geregeld, leuk versierd en natuurlijk was er een karaoke set. Al snel waren er heel veel mensen die we niet kenden maar gezellig was het zeker!

Zaterdag 28-02-2015
Voor vandaag hadden we om 8 uur afgesproken met mom Serge, de directrice van de school ze neemt ons mee naar Samal waar we in haar vakantiehuis kunnen overnachten. 8 uur was ineens toch wel vroeg, zeker na zo’n gezellig feestje de avond ervoor. Toch maar de auto in en de boot op. Samal was een stuk dichterbij dan Talikud en helaas ook iets minder mooi. De zee was iets minder blauw en ook het strand was niet zo wit. Het huis van mom Serge was wel erg mooi. Het was niet erg groot, maar groot genoeg voor ons allemaal. Vooral het uitzicht was erg mooi. Het huis staat op een berg en onderaan deze berg begint de zee.
Na de lunch(inclusief vissen met hoofd! In een pannenkoek gebakken die stiekem best lekker waren) zijn we naar watervallen gaan kijken. Dit zag er erg mooi uit en omdat het ontzettend heet was, waren we allemaal erg toe aan verkoeling. Er was een waterval van ongeveer 4 meter hoog waar een groep Filipijnse jongens steeds vanaf dook en sprong. Dat konden wij ook! Ik vond het toch wel erg eng dus de rest sprong eerst. Het ging makkelijk zolang je zover mogelijk naar links sprong, omdat er aan de rechterkant een rots was onder water. Uiteindelijk ben ik toch gesprongen en ja.. te ver naar rechts, ik kwam met mijn rug terecht op de rots, AUW! Toch niet echt een succes dus. Achteraf hoorden we dat het verboden was om te springen omdat het te gevaarlijk was. We hebben dus best wel geluk gehad.

Zondag 29-02-2015
vanochtend werd ik wakker met rode schrammen en een flinke blauwe plek om mijn rug. Erg pijnlijk en een erg vervelende plek. Gelukkig stond er voor vandaag weer iets leuks op de planning, we gaan snorkelen! Erg gaaf! We hebben ontzettend mooie dingen gezien en we konden de vissen bijna aanraken. Onderwater was Samal toch wel erg mooi! Na het snorkelen mochten we nog gebruik maken van de andere activiteiten op het resort. Zo konden we van een enorme glijbaan waarbij je als de glijbaan stopt eerst nog 3 meter door de lucht vliegt voor dat je in het water terecht komt. En lag er een kussen in het water waar je vanuit een stijger op kon springen en zo andere personen kon lanceren. Die laatste was vooral erg leuk om te zien! Na een lange dag hebben we Evy, Fauve, Melanie en Meike achtergelaten in Samal. Zij hoeven namelijk vrijdag pas naar stage. Helaas moesten wij wel weer naar huis om maandag onze eerste werkdag te hebben bij de rehab. Best spannend, en we hebben nog geen idee hoe we daar kunnen komen, dus moeten we weer erg vroeg op. Maar stiekem hebben we er erg veel zin in!

Tot volgende week!

• 02 Maart 2015 - 17:30

Remco:

Heey Jessy,

Wat een leuke dingen heb je weer gedaan de afgelopen week!
    Jammer dat je al weer klaar bent op de school, maar heel veel succes bij de Rehab!
    Erg leuk om te lezen dat jullie zoveel dingen ondernemen, zo leer je het land en de mensen ook beter kennen.
    Maak er weer iets moois van deze week!

Xx Remco

• 02 Maart 2015 - 20:00

Elly Raijmakers:

Hoi jessy
    je hebt het er wel naar je zin
    en je maakt veel nieuwe dingen mee
    Ben benieuwd naar het volgende verhaal
    Veel plezier allemaal
    gr Elly

• 02 Maart 2015 - 22:58

Peet:

He Jessy

Wat een avonturen. Heel herkenbaar ook.
    SUPER leuk.

Wij missen je wel op de NSO en bij de zaterdag opvang; )

Geniet nog van alles.

Liefs Peet en alle kids