week 2 - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Jessy Jansen - WaarBenJij.nu week 2 - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Jessy Jansen - WaarBenJij.nu

week 2

Blijf op de hoogte en volg Jessy

15 Februari 2015 | Filipijnen, Calinan

Week 2

Dag 7, vrijdag
Heerlijk een vrije dag gehad en even kunnen bijkomen van alle eerste indrukken. We gingen weer naar Villa Christina alleen was het nu iets warmer dus ja.. Nu ben ik verbrand. Maar ik ben allang blij dat ik niet meer wit ben! Na het zwemmen zijn we naar de manicure en pedicure geweest om onze nagels te laten doen voor in totaal ongeveer €2,50! Daarna zijn we weer pizza gaan eten want de rijst wil nog niet echt wennen. ’s Morgens eten we brood en ’s Middags eet ik meestal fruit want 1 keer per dag rijst vind ik wel genoeg..

Dag 8, zaterdag
Vandaag moesten we vroeg op om te gaan raften. Wat ontzettend gaaf!! We zaten met 6 personen in een boot, samen met een prettig gestoorde instructeur. Het ging af en toe erg wild en we hebben denk ik wel 10 keer in het water gelegen, soms omdat we konden zwemmen en soms omdat de boot om vloog door de harde golven of een bots tegen een rots. Met 35 graden en de felle zon op het water was alleen geen goed idee.. Bijna iedereen is verbrand en we hebben allemaal een leuk T-shirt afdruk op ons lijf. De after sun gaat er in ieder geval erg hard doorheen. Iedereen hier heeft een bijnaam en Fenna heeft mij gebombardeerd tot lobs. Omdat ik zo rood was als een kreeft (lobster). Leuk.. ’s avonds zijn we met onze net zo rode buren gezellig nog even wat gaan drinken bij hun thuis, erg leuk om te horen waar iedereen vandaag komt en wat iedereen hier precies komt doen

Dag 9, zondag
Vandaag zijn we, nadat we hebben uitgeslapen, met de taxi naar Davao gegaan om een beetje te gaan winkelen. Dit is goed gelukt, je kan hier blijkbaar erg leuk en niet duur shoppen! Misschien niet heel handig.. Want de afgelopen dagen is het geld er snel doorheen gegaan. Doordat alles zo goedkoop is kopen we veel te veel, dat shoppen moeten we dus maar niet te vaak doen.

Dag 10, maandag
Vandaag mochten we weer les geven op school, we hebben de kinderen het Wilhelmus geleerd en de kinderen hebben ons hun volkslied geleerd, erg mooi! De Engelse versie kennen we inmiddels al maar de versie in Tagalog blijft erg lastig.. We hebben de komende twee weken iedere dag vrij tussen 11.00 uur en 16.00 uur, erg fijn om even bij te slapen, je blog te typen of gewoon even boodschappen te doen. Om 16.00 uur ging groep B(Melanie, Fauve, Meggy en Meike) naar het weeshuis en gingen wij, groep A(Loes, Evy, Fenna en ik) naar de special minds. Dit vond ik een beetje tegen vallen. Ik was erg benieuwd hoe het zou zijn maar we hebben alleen een beetje met de kinderen gespeeld. Met de meeste kinderen kunnen we niet communiceren, ze kunnen niet of nauwelijks Engels en veel zijn verstandelijk beperkt. Natuurlijk hebben we wel ons best gedaan maar we vonden het alle vier niet zo’n leuke plek.

Dag 11, dinsdag
Vandaag bleef Meike ziek thuis dus moest ik alleen voor de klas staan. Gelukkig waren de kinderen lief voor me en hebben ik ze hoofd, schouders, knie en teen geleerd. Daarna hebben we typische Filipijnse spelletjes gedaan. Ik begin het les geven steeds leuker te vinden en ook de kinderen zijn allemaal erg leuk! ’s Middags zijn Loes en ik niet naar de special minds gegaan omdat het de laatste dag was dat we de WIFI router(die niet werkte) konden ruilen. Samen met Doods zijn we naar Davao gereden en hebben we uitgelegd wat het probleem was. Terwijl Doods in de auto aan het wachten was, gingen ze in de winkel de router testen wat denk ik ongeveer 45 minuten duurde.. De conclusie was dat de router niet op ieder netwerk werkt. We konden ons geld niet terug krijgen maar konden de router wel ruilen. Ze hadden toen we de router hadden gekocht gezegd dat als het niet werkte we ons geld terug zouden krijgen en nu was dit niet het geval. We hadden al van verschillende mensen gehoord dat we beter niet zo’n router konden kopen dus hadden we niks aan ruilen in een elektronica zaak. Na proberen te onderhandelen zijn Loes en ik (op ons beste engels) boos geworden en hebben we gezegd dat als ze zeggen dat je het geld terug kan krijgen ze dit ook moeten geven. Uiteindelijk hebben we geëist dat ze de manager zouden bellen en dit heeft de doorslag gegeven. We hebben het geld terug gekregen. Het heeft misschien wel 3 uur geduurd voordat het zover was maar dat hadden we toch maar weer even geregeld.

Dag 12, Woensdag
vandaag zijn we ’s ochtends naar teacher Ferry geweest. Dit is een soort combinatie tussen een kleuterklas en een kinderdagverblijf. De meeste kinderen die hier komen zijn de kinderen van het personeel van het ziekenhuis. We hebben met de kinderen valentijnskaarten gemaakt en een beetje met ze gespeeld.
’s Middags zijn we weer naar de special minds geweest. hier hebben we eigenlijk alleen televisie gekeken en een beetje geprobeerd contact te leggen met de kinderen. ’s Avonds zijn begonnen met het maken van een dans. Zaterdag is er een jubileum van de school en dit moet natuurlijk groots gevierd worden. We moeten meelopen in een parade en alle klassen moeten optreden en natuurlijk verwachten ze dat wij ook een dans doen. Hier kunnen we natuurlijk niet onderuit dus hebben we toch maar geprobeerd er iets van te maken.

Dag 13, donderdag
Vandaag gingen we weer naar teacher Ferry en naar de special minds. Vandaag konden we de kinderen van special minds helpen met huiswerk maken, en dit lukte best goed ondanks dat veel kinderen een hele korte concentratieboog hebben en een erg laag niveau. ’s Avonds hebben we eerst onze ontzettend mooie dans afgemaakt, daarna zijn we samen met de andere vrijwilligers de foto’s en filmpjes gaan kijken van het raften. Hier zal ik er ook een paar van op facebook zetten. Deze avond heeft het ontzettend hard geregend. We wonen 100 meter van de vrijwilligers af en toen we na heel snel te hebben gerend thuis aankwamen waren we doorweekt. Zo’n harde regen heb ik nog nooit gezien. Omdat het in onze buitenplaats al helemaal blank stond en we hebben gehoord dat het kon overstromen hebben we dingen voor de deur gelegd, alle stekkers uit het stopcontact gehaald en alle spullen omhoog gezet. We vonden het allemaal eigenlijk erg grappig maar ook wel een beetje spannend. Toch zijn we maar gaan slapen.

Dag 14, vrijdag
’s Ochtends was al het water verdwenen en was het niet overstroomd. Jammer want stiekem waren we wel benieuwd. Vandaag zijn we naar Davao gegaan om een nieuw WIFI kastje te kopen en we konden het niet laten om weer even te gaan winkelen. ’s Avonds zijn we samen met de vrijwilligers en een paar Filipijnen gaan eten bij De bonte koe, dit is een Nederlands restaurant waar ze vooral veel stamppotten serveren maar ook frikadellen en bitterballen. Erg lekker om even iets anders te eten. Ook erg leuk om de eigenaar te hebben gesproken, hij woont al 20 jaar in de Filipijnen. We hadden al snel besloten om nog een keer terug te gaan.

Dag 15, zaterdag
Vandaag moesten we om 6 uur (’s ochtends) aanwezig zijn op de school. Omdat iedereen te laat komt begon de parade uiteindelijk pas om 8 uur. We hadden dus nog wel 2 uurtjes langer kunnen slapen.. Ook hadden we even een andere outfit moeten hebben iedereen was namelijk helemaal verkleed. Veel meiden hadden gala jurken aan en hoe groter en feller de kleur van de jurk hoe beter. Er waren ook kinderen verkleed als prinses, elfjes, spiderman of monster. Wij hadden nu dus ook het carnavalsgevoel. Alleen wel jammer dat wij daar zaten en alleen hadden gezorgd dat we allemaal hetzelfde shirtje aan hadden. De parade was erg leuk, er stonden veel mensen langs de kant te kijken en het was een best lange tocht. Op het einde mochten we met een hele groep achterop een vrachtwagen staan, erg tof! We hadden een muziekboxje bij dus nu was het carnavalsoptocht gevoel er ook! Alleen dan met mooi weer en palmbomen om ons heen. Op school duurde de optredens erg lang, alle klassen moesten optreden en er was ook een wedstrijd voor de best verkleedde vrouw, best verkleedde man en best verkleedde koppel. Er was ook een lunch waar ze allemaal heerlijke dingen hadden. Maar er lag ook een compleet varken met een mes erbij, die heb ik maar even overgeslagen. Na de lunch gingen de optredens gewoon weer verder. Iedereen vond onze dans geweldig en wij waren erg blij dat we er vanaf waren. Uiteindelijk waren we om 17.00 uur thuis. Een erg lange dag.. ’s avonds hebben we met een paar meiden weer een lekker Filipijns glaasje rum gedronken en een potjes gekaart en zijn we vooral vroeg gaan slapen.

Dag 16, zondag
Voor vandaag hadden we helemaal niks gepland, Johan(onze leraar) is gisteren namelijk aangekomen en vandaag komt hij naar ons huisje. We hebben hem even rondgeleid en zijn met hem naar de markt gegaan in Calinan, erg leuk om te zien dat hij precies reageert zoals wij dat de eerste dagen deden. Nu besefte ik een beetje dat ik overal wel aan een beetje aan ben gewend en niet meer raar op kijk van al die starende mensen en het gevaarlijke verkeer.

Er zijn ondertussen alweer twee weken voorbij maar het voelt alsof we al langer hier zijn. Ik ben erg benieuwd naar de stage plekken van volgende week. Ik ga proberen mijn blog zoveel mogelijk bij te houden maar dat wil nog niet echt lukken. Ik vergeet steeds wat we welke dag hebben gedaan dus waarschijnlijk worden mijn verhaaltjes steeds korter..

Fijne carnaval!
Tot snel

• 15 Februari 2015 - 12:57

Annelies:

Hoi Jessy,

Leuk om te lezen wat je allemaal beleeft daar in dat verre land.
    Geniet van alles wat je ziet, hoort en meemaakt nu je woont en werkt in een totaal andere omgeving dan je gewend bent.

Groetjes, Annelies

• 15 Februari 2015 - 16:07

Jeanne:

Hallo Jessy. leuk om je verhaal te lezen , hoop dat je toch je blog een beetje bij houd anders missen wij een hoop van wat jij daar mee maakt. Lieve groetjes tot volgende week Jeanne

• 15 Februari 2015 - 17:24

Elly:

Hoi Jessie
    wat een leuke verhalen, ben al nieuwschierig naar de volgende
    en op de foto,s
    nog veel plezier daar maar dat lukt vast wel
    gr Elly

• 19 Februari 2015 - 16:25

Remco:

Heey Jessy,

Fijn en leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt!
    Geniet er maar van, want de tijd vliegt!
    Sla al die indrukken op en maak er nog iets moois van!

Groeten,
    Remco